زندگی نامه هنری فایول
 
انجمن علمی مدیریت
اگر مي‌خواهيد در اوج بمانيد، بايد به همان اندازه سخت‌تر كار كنيد.
 
 
چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 9:54 ::  نويسنده : مونا اسکندرزاده

زندگی نامه هنری فایول:

تولد 1841
انتخاب به عنوان مدیر گروه معادن 1872
بازنشستگی 1918
در گذشت 1925
در دهه ی 1950 انتشار کتاب مدیریت عمومی و صنعتی که با انتشار این کتاب پس از مرگ به عنوان (پدر و بنیان گزار مکتب مدیریت) شهرت یافت .
 
 زندگــــــی و دوران شــــــــغلی :

هنری فایول تا حدود یک ربع قرن پس از مرگش در خارج از زادگاهش یعنی فرانسه ناشناس باقی مانده بود . در دهه ی 1950 کتاب او به عنوان مدیریت عمومی و صنعتی منتشر و افکار فایول در خصوص مدیریت برای دیگران شناخته شد . امروزه فایول را پدر و بانی مکتب مدیریت اجرایی می دانند ....

 فایول کل دوران شغلی خود را در یک شرکت گذراند یعنی شرکت معادن و فلزات فرانسه .او کارش را به عنوان مهندس معدن آغاز کرد و در سال 1872 به عنوان رئیس گروه معادن منصوب شد .

در سال 1888 او به سمت مدیر عامل این شرکت منصوب شد که این سمت را تا هنگام بازنشستگی خود در سال 1918 حفظ کرد .
فایول تا زمان مرگش عنوان ریاست افتخاری شرکت را در اختیار داشت . وقتی فایول کارش را آغاز کرد سلامت مالی بخش معادن بسیار ضعیف بود اما تا زمان بازنشستگی او این شرکت از یک تراز مالی بسیار خوب بهرهمند شد .
غالبا موفقیت فایول به توسعه و اشاعه  اصل مهم او یعنی ( اصل کارکردی) نسبت  داده می شود .
 
  عناصر شــــــــــــــــــــــــــــش گانه:
او در کتاب مدیریت عمومی و صنعتی توضیحات خود را با بیان این مطلب آغاز نمود که ویژگی همه ی سازمان ها و مشاغل صرف نظر از نوع توسط 6 مدل فعالیت مشخص می شود :
۱. تولید
۲- بازرگانی (فروش / بازاریابی )
۳- مالی
۴- امنیت
۵- حسابداری
۶- مدیریت امور اداری
با رشد و توسعه ی سازمان ها اهمیت مدیریت افزایش یافته و کنترل و ایجاد هماهنگی میان ۵ عنصر دیگر ضرورت می یابد بر این اساس فایول  وظایف مدیریت را اساسا به ۵عنصر و بعدها به ۷ عنصر طبقه بندی نمود که به صورت اختصار  postcorb نامیده می شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


سلام... وقتتون بخیر. امیدوارم حالتون خوب باشه. به وبلاگ خودتون خوش اومدین. مونا اسکندرزاده هستم، دانشجوی مدیریت دولتی. امیدوارم از مطالب وبم نهایت لذت رو ببرین. لطفا" نظر یادتون نره به امید آینده ای روشن برای سرزمینمان ایران. باسپاس فراوان از شما دوستان عزیز.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مدیریت دولتی و آدرس modirmona.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: